סרטונים ללימוד שפת סקראץ 

מי ששואל אנו תמיד ONIM באהבה 

בקרוב נקיים תחרויות נושאות פרסים בין החברים הרשומים בקבוצת הווצאפ - לעדכונים  להצטרפות לקבוצת הווצאפ לעדכונים לחצו כאן 


בדף זה כלולים לפי הסדר , סרטוני לימוד של סביבת הפיתוח סקראץ , בכל סרטון קצר נלמד ונכיר חלק אחר מהסביבה , עברו על הסרטונים ולמדו 

את הסביבה ואיך להקים ולפתח משחקים בעצמכם בסביבה זו בקלות ובהמון הנאה 

הקורס נלמד על ידי גיא , מורה מוסמך ובכיר בתחום מדעי המחשב - והוא בעברית בצורה פשוטה וקלה 

אתם מוזמנים להפיץ את המידע בקרב חבריכם 

סרטון מספר 01 - הרשמה והקמת סביבת הפיתוח 

הרשמה והקמת סביבת העבודה 

כדי להקים את סביבת הפיתוח בסקראץ , עליכם להיות בעלי תיבת דואר אלקטרוני משלכם , בתהליך קצר שהסרטון מציג , עליכם להכניס את שם המשתמש שתבחרו לכם והסיסמה ,ולאחר מכן המייל שלכם . 

כך שבתום התהליך תקבלו לתיבת המייל שלכם מייל לאישור , ולאחר מכן דרך הסרטון נלמד קצת על סביבת העבודה 


סרטון מספר 02 - הנעת החתול לצדדים  

הנעת החתול לצדדים של הבמה בצורה פשוטה

בסרטון זה נסביר , כיצד לשנות את הרקע של הבמה , וכן להציב את הרקע עם התמונה שמציינת את המיקום של הדמות בבמה . 

לאחר מכן נלמד כיצד משתמשים בפקודות שונות להזזת החתול בבמה 

ותקבלו משימה פשוטה לביצוע , להניע את החתול לנקודה מסויימת בבמה 


סרטון מספר 03 - גלישת החתול בצורה אקראית ומותאמת , וכן איחוד פקודות שונות לפעולה אחת רציפה  

הזזת החתול למיקומים שונים - ואיחוד פקודות לבנים לפעולה רציפה אחת

בסרטון זה נלמד כיצד ניתן כעת לגרום לחתול לגלוש למקומות אקראים , וכן לגלוש למקומות שאנו רוצים שהוא יגלוש לשם , לאחר מכן נלמד גם כיצד ניתן לאחד כמה פקודות לבנים לפעולה אחת . 

בתום הסרטון ישנה משימה שעליכם לבצע , והיא לגרום לחתול לגלוש בצורה ריבועית על המסך בלחיצה אחת , (איחוד הלבנים ) כך שהוא יתחיל מנקודה העליונה ימנית וישוב אליה לאחר שגלש בצורה ריבועית על כל המסך . 

משימת בונוס : לעשות שהחתול ינוע בצורה ריבועית ולאחר מכן יעשה הכל בצורה אחורנית .

משימת בונוס נוספת ,שהחתול יגלוש לנקודה אקראית וממנה ינוע 100 צעדים באיטיות רבה ולאחר מכן ישוב אחורה במהירות גבוהה 


סרטון מספר 04 - שינוי כיוון בנגיעה במסגרת , שינוי התלבושת , ולבנת אמור  

סרטון מס 4   קטגוריה מראה   אמור ותלבושת   ושינוי כיוון בנגיעה במסגרת 

בסרטון זה שהוא חלק מקורס לימוד סקראץ של האתר www.onim.co.il 

נלמד כיצד לשנות את כיוון הדמות שלנו (במקרה שלנו החתול ) כאשר הוא נוגע במסגרת , בנוסף נלמד כיצד לשנות את התלבושת של החתול , כלומר שיבצע החלפת תמונות , נשחק גם עם גודל הדמות ונשנה אותה , וכו 


משימתכם בסוף הסרטון היא להזיז את החתול מצד לצד כשבדרך הוא ישנה את הגודל שלו גדול או קטן לבחירתכם וכשהוא נוגע במסגרת הוא ישנה את הכיוון למקום האחר , כאשר הוא יגיד שלום מידי פעם 


סרטון מספר 05 - אירועים : אירוע הדגל הירוק - אירוע לחיצה עלי ואירוע הקשה על מקש

סרטון מס 5 - אירועים , מהו אירוע ואירועים נפוצים ובסיסיים  בתוכנה 

בסרטון זה של האתר www.onim.co.il , נכיר ונלמד מהו אירוע , נכיר בסקראץ את האירועים הנפוצים שהם אירוע כאשר נלחץ על הדגל הירוק , וכן האירוע כאשר לוחצים עלי וכן האירוע כאשר לוחצים על מקש כלשהו . 


בסוף הסרטון ישנה משימה שבה הנכם נדרשים לבצע 

א. כאשר לוחצים על הדגל הירוק החתול ינוע לראשית הצירים 

ב. כאשר לוחצים על החתול החתול ינוע 10 צעדים 

ג. כאשר יילחץ האות A החתול יגיד לחצתם על האות A 

ד. כאשר יילחץ האות B החתול יגיד לחצתם על האות B 

ה. וכאשר לחצתם על מקש הרווח , החתול יגלוש למקום אקראי ויגיד "אני גולש למקום אקראי" (אך שימו לב הוא קודם כל אומר ואחר כך גולש ) 

סרטון מספר 06 - לולאות : מהי לולאה והשימוש בה

סרטון מס 6 - לוח הבקרה -מהי לולאה - וכיצד משתמשים בה 

בסרטון זה של האתר www.onim.co.il , נכיר ונלמד מהו הבקרה שבתוכה לולאה  , 

בסרטון זה נכיר את קטגוריית הבקרה , ובה נלמד מהי לולאה ואיך משתמשים בה בתוכנת הסקראץ , נלמד שלולאה מאפשרת לי למעשה לבצע רצף של פעולות שחוזרות על עצמן כך שבמקום לרשום את כל הרצף שוב ושוב ושוב , אני ארשום את הרצף פעם אחת בלבד והעטוף את פקודות הרצף בלולאה שאותה אריץ כמספר הפעמים שארצה . 


בתום הסרטון תדרשו למשימה ובה עליכם לעשות שהחתול שלנו בלחיצה על הדגל הירוק ינוע לנקודה הימנית העליונה 

ואז כאשר תלחצו על החתול החתול יגלוש מהפינה הימנית העליונה אל הפינה השמאלית העליונה ומשם לגלוש לפינה השמאלית התחתונה ומשם לפינה הימנית התחתונה ומשם בחזרה לפינה הימנית העליונה , כל זאת צריך לבצע 10 פעמים . 


רמז : השתמשו בעטיפת פקודות הסיבוב בלולאה כך שהיא תבצע חזרה על רצף הפקודות 10 פעמים במקום שתדרשו להקיש את אותם רצף הפקודות 10 פעמים . 


לאחר מכן שנו את הלולאה כך שהיא תתבצע 50 פעמים .


משימת בונוס : כתבו תכנית כאשר לוחצים על הדגל הירוק , החתול ינוע אל הפינה השמאלית עליונה , וכאשר נלחץ על החתול , הוא ינוע באלכסון לפינה השמאלית התחתונה , ויחזור אל הפינה השמאלית העליונה , כאשר ישוב ויחזור כך 6 פעמים , בסיום יאמר "סיימתי את המשימה אני עייף "  

סרטון מספר 07 - משתנים : מהו משתנה ומה ההבדל בינו לבין קבוע

סרטון מס 7 - מחלקת משתנים בסקראץ - איך יוצרים משתנה וההבדל בינו לקבוע 

בסרטון זה של האתר www.onim.co.il , נכיר ונלמד מהו הבקרה שבתוכה לולאה  , 

בסרטון זה נביט על קטגוריית המשתנים , נלמד ונבין מהו משתנה , בראשית נדבר על ההופכי של המשתנה שנקרא קבוע , ונלמד שקבוע הוא ערך שלא משתנה לעולם , כמו למשל המספר 10 לא יכול להיות המספר 12 , ואז נשוחח על משתנה ונסביר שהוא כמו קופסה שאליה ניתן להכניס פעם אחת 10 מטבעות ,ובפעם אחרת להוציא את המטבעות ולהכניס 3 מטבעות וכך הלאה הקופסה שלנו שנקראת משתנה יכולה להחזיק בכל פעם מספר שונה ומשתנה של ערכים . כך גם בתכנות נלמד כיצד להקים משתנה , ונלמד שחשוב ששם המשתנה יהיה משמעותי לתוכנית שלנו , ונראה כיצד משתמשים בו . 


בסיום הסרטון עליכם לבצע משימה שבה תצורו משתנה ששמו "מספר פעולות" ואז אתם תוכלו לבצע השמה (כלומר הכנסת ערך למשתנה ) מספר כלשהו , והחתול שלנו צריך לנוע משמאל לימין הלוך ושוב (פעולת לולאה) כמספר הפעמים שיש בתוך המשתנה שהגדרנו . 


כך למשל אם בצענו השמה למשתנה "מספר הפעולות " = 4 , אז החתול שלנו יצרך לבצע את ההליכה ל 4 צדדים . 


רמז השתמשו בלבנה "כשאתה נוגע במסגרת הפוך כיוון" 

סרטון מספר 08 - מפעילים : מספר מוגרל /אקראי של המחשב

סרטון מס 8 - מחלקת המפעילים - מספר מוגרל אקראי 

בסרטון זה של האתר www.onim.co.il , נכיר ונלמד מהו הבקרה שבתוכה לולאה  , 

בסרטון זה נביט על קטגוריית ה"מפעילים" ומתוכה נתבונן על המפעיל שנקרא "בחר מספר אקראי בין .. לבין" , מפעיל זה גורם למחשב לבחור מספר אקראי בטווח שהגדרנו בבין לבין . בסרטון זה נציג כיצד נשתמש בו כדי לבצע השמה של מספר אקראי שהמחשב בוחר אל מתשנה שאותו אנו הגדרנו . למעשה הסרטון מציג שני משתנים , משתנה גובה ומשתנה X , כאשר שניהם מוגרלים על ידי המחשב כל אחד בטווח שלו , לאחר מכן התוכנית כוללת אירוע שלחיצה על דמות החתול יופעל הגרלת המספרים והשמתם למשתנים ואז תופעל לבנת גלוש שתגרום לדמות שלנו (החתול ) לגלוש אל הX והגובה שהמחשב הגריל . 


בנוסף יש לנו אירוע נוסף בתוכנית שהוא של הדגל הירוק , כאשר יבצע בתחילת המשחק "אמור" התחלת המשחק , ואז יעביר את דמות החתול למיקום 0,0 . כך זה יהיה בתחילת המשחק . 

האירוע השני קורה כאשר מקליקים על החתול . 


המשימה לסרטון זה : עליכם 

א. ליצור משתנה חדש בשם "מספר פעולות" 

ב. שהמחשב יגריל את מספר הפעולות מ 1 עד 10 

ג. את ההגרלת המספר האקראי יש לבצע השמה למשתנה "מספר הפעולות" 

ד. ואז הדמות שלנו תצטרך לגלוש כל פעם למקום אחר , והיא תנוע כמספר הפעמים שהמחשב הגריל במשתנה "מספר הפעולות" . 


סרטון מספר 09 - פעולות אריתמטיות על משתנים 

סרטון מס 9- פעולות חיבור,חיסור,כפל וחילוק על משתנים 

בסרטון זה של האתר www.onim.co.il , נכיר ונלמד מהו הבקרה שבתוכה לולאה  , 

נושא לימוד : פעולות אריתמטיות על משתנים

בסרטון זה נלמד כיצד ניתן לבצע פעולות כגון חיבור , חיסור , כפל וחילוק

על משתנים , תוך שימוש באירועים והגרלת מספרים שלמדנו בסרטונים הקודמים .

 

ניצור את המשתנים הבאים :

   א.    משתנה "מספר ראשון"

ב.     משתנה "מספר שני"

        ג.      משתנה "סכום המספרים"

        ד.     משתנה "חיסור המספרים"

         ה.     משתנה "הכפלת המספרים"

        ו.       משתנה "חילוק המספרים"

 

בתום הסרטון תצטרכו להגריל שלושה מספרים , ויהיה עליכם להציג את סכומם המשותף , ואת תוצאת ההכפלה של שלושתם אחד בשני .

 

משימת בונוס :

הגרל שני מספרים , ואז תוצאת החיבור בניהם תהיה כמות הפעמים שהחתול יגיד את המילה שלום .

 

משימת בונוס גבוהה יותר :

כמו הקודמת אך שהחתול יגיד את תוצאת החיבור בין המספרים שהוגרלו


סרטון מספר 10 - תנאי אם , ותנאי אם ... אזי ... ואחרת       if/ it then else 

סרטון מס 10 - הסבר על מצבים של תנאים 

מי ששואל אנו ONIM .

www.onim.co.il 

נושא הלימוד : התנאי אם , אם ואחרת , if ..then… else

בסרטון זה נלמד מהו תנאי (אם), ותנאי נוסף (אם אז ואחרת) 

עד כה הכרנו לבנים שמבצעות כל מיני משימות , אך יש לנו מצבים שאנו מבקשים לפעול באופן שונה ומותאם לפי צורך מסוים . 

דוגמה לשימוש בתנאי אם בלבד

למשל ליצור תוכנית אשר מגרילה מספרים מ1 עד 10 , ואם המספר שווה 5 שהחתול יאמר  "כעת המספר 5" .

ואם המספר הוא 7 שהחתול יאמר "כעת המספר הוא 7" 

ביתר המקרים לא לעשות דבר . 




דוגמה לשימוש בתנאי "אם" ואזי ו"אחרת"  

אילו מקרים שבהם יש חשיבות לתשובה שאנו מחפשים וגם למצבים האחרים . 

כאן כמו בדוגמה הקודמת 

נרצה שהמחשב יגריל מספר בין 1 ל 10 

אם המספר קטן מ 5 - אזי  החתול יאמר "המספר שהוגרל קטן מ5" 

אחרת החתול יאמר "המספר שהוגרל גדול או שווה ל 5" 



משימות לתנאים 

משימה : 

אם המספר שהוגרל הוא 1 , 3, ואו 5 - אז החתול יאמר "מספר אי זוגי" 


מספר ראשון ומספר שני .

ובודקת 

אם המספר הראשון שהוגרל גדול מהשני - החתול "יאמר איזה כייף אני גדול" 

אחרת החתול יאמר "אני לא מרגיש גדול היום"  



סרטון מספר 11 - תנאים בולאניים מורחבים - או - וגם - לא 

סרטון מס 11 - נסקור את התנאים "או" "וגם" "ולא"

בסרטון זה נלמד ונסביר על התנאים הבוליאניים המורחבים , כגון תנאי או , תנאי וגם , ותנאי לא . אז מי ששואל תגידו להם שאנו ONIM כלומר האתר www.onim.co.il  . 


בסרטון נראה בתוכנת הסקראץ את ההבדלים בין הביטויים הלוגים השונים , נתרגל אותם 

ובסיום נריץ את התוכנית שלנו . 


בתום הסרטון שתי משימות להלן 

משימה : 

כתבו תוכנית , אשר : 

א. מגרילה מספר בין 1 ל 15 

ב. אם המספר שהוגרל הוא 1 או 7 - החתול יגיד אני 1 או 7 

ג. אם המספר שהוגרל הוא בין 3 לבין 8 - החתול יגיד אני בין 3 ל 8

    רמז: הכוונה למספרים 4,5,6,7. 

ד. אם המספר שהוגרל הוא לא 4 החתול יזוז 20 צעדים שמאלה 


משימת בונוס: 

כתבו תוכנית אשר:

א. מגרילה מספר בין 20 לבין 30 

ב. אם המספר שהוגרל הוא לא 7 וגם לא קטן 25 אז החתול יאמר "אני מקסים" 

ג. חשבו באיזו דרך אחרת יכולתם לעשות את סעיף ב ויישמו אותה.